خبرنگار نسیم اقتصاد با حضور در مجلس شورای اسلامی ایران درباره افزایش سرسام‌آور قیمت‌های گوشت و مرغ و همچنین افزایش احتمالی قیمت بنزین در سال آینده و طرح اختصاص مبلغ بنزین به هر کدملی یا خانوار، گفت‌وگوهایی را با اعضای کمیسیون مربوطه و نمایندگام مردم در خانه ملت به انجام رسانید که در ادامه می‌خوانید.

به گزارش نسیم اقتصاد، مباحث داغ این روزهای بررسی لایحه بودجه 1403 و نگرانی‌های حاصله از انتشار اخبار مختلف درباره افزایش قیمت بنزین در سال آینده به طور گسترده موجب شد تا خبرنگار این حوزه به سراغ نمایندگان مجلس برود و از صحت و سقم این موضوع و طرح پژوهش‌های مجلس مبنی بر اختصاص نقدی سهمیه بنزین به هر کد ملی اطلاع حاصل کند.
 
گفت‌وگویی که زمینه‌ساز صحبت با دیگر نمایندگان فعال حوزه کشاورزی و دامداری شد و دلیل مصاحبه درباره افزایش سرسام‌آور گوشت‌های سفید و قرمز در بازار را فراهم آورد.
 
افزایش قیمت بنزین از نظر نمایندگان منتفی است
 
محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره افزایش قیمت بنزین و طرح مرکز پژوهش‌های مجلس در این خصوص، گفت: مجلس شورای اسلامی با افزایش قیمت بنزین مخالف است و حتی در بودجه 1403 نیز این موضوع نیامده است. افزایش قیمت بنزین از نظر ما در شرایط فعلی به صلاح نیست، چرا که زمینه‌ساز گرانی‌های دیگر در کشور خواهد شد.
 
وی درباره طرح اختصاص بنزین به هر کد ملی یا سرپرست خانوار، بیان کرد: در صورت کنترل آثار واریز این مبلغ و تضمین دولت بر اینکه تورم حاصله بر روی کالاهای دیگر اعمال نشود، طرح پژوهش‌های مجلس از نظر ما مثبت است. به شرطی که افزایش قیمت بر روی حامل‌های انرژی و یا دیگر اقلام انجام نگیرد.
 
حجت‌الاسلام سید سلمان ذاکر، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز درباره این طرح در مرکز پژوهش‌های مجلس، گفت: با توجه به اینکه منابع و انفال برای تمامی آحاد جامعه ایران اسلامی یکی است، کسانی که خودرو ندارند نیز باید از این حق به طور یکسان برخوردار شوند. این موضوع اگر به قانون تبدیل شود لازم‌الاجراست ولی اگر قرار باشد به بهانه این موضوع قیمت بنزین افزایش پیدا کند، درست نیست و مخالف این امر هستیم.
 
وی افزود: ناترازی بنزین در برنامه هفتم توسعه از طریق منابع نفت، گاز، گازوئیل، سی‌ان‌جی و ال‌پی‌جی درنظر گرفته شده است. بنزین در حال حاضر از آب هم ارزان‌تر می‌باشد، اما نیازمند جایگزینی انرژی پاک بر طبق برنامه 5 ساله هفتم توسعه است. مجلس مخالف صددرصدی افزایش بنزین است و برنامه‌ها و جلسات برای اصلاح ناترازی بنزین می‌باشد.
 
کاهش قیمت گوشت با تامین یارانه موردنیاز مرغداران و دامداران
 
حسین گودرزی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درخصوص افزایش‌های کنونی بر روی قیمت‌های مرغ و گوشت، گفت: دولت با آزادکردن قیمت نهاده‌های دامی دچار اختلال مدیریتی در این زمینه شد. باندهای مافیایی در این حوزه شکل گرفتند، خروج تامین این دو قلم کالای اساسی از شهرستان‌ها و احداث قرارگاه‌ها همگی عواملی شد تا مسیر صحیح این کار از دست برود.
 
نماینده درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعزیرات باید بهتر عمل کند، تصریح کرد: نیاز به یک بازخوانی برخی تصمیمات دولت در دوسال اخیر وجود دارد که اگر این کار انجام نگیرد از نظر بنده دچار مشکلات عمده‌ای خواهیم شد.
 
حجت‌الاسلام ذاکر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در این باره گفت: دولت باید با اشباع بازار، تعدیل عرضه و تقاضا و تامین نهاده‌های دامی موردنیاز نسبت به کنترل این بازار و نیازهای تولیدکنندگان اقدام کند. دامداران و مرغداران باید مورد حمایت دولت قرار بگیرند چرا که قیمت‌ها برای آنان با توجه به هزینه‌های روزمره  در کنار هزینه‌های کارگری، انرژی و اجاره واقعا به‌صرفه نیست.
 
وی تصریح کرد: دولت می‌تواند بهترین مدیریت را از طریق کالابرگ به انجام برساند و قیمت بعدی را بر اساس عرضه و تقاضا تعیین نماید.
 
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ارزیابی خود را از عملکرد تیم اقتصادی دولت سیزدهم را مثبت و رو به ثبات خواند و افزود: رسیدن به ثبات اقتصادی نیازمند هزینه، وقت و کارهای زیاد است. اما این موضوع را باید در نظر داشته باشیم که مردم نباید در این مسیر دچار مشکلات شوند، چرا که ملاک معیشت و سفره مردم است. دولت باید در مسیر اهداف مردمی حرکت کند.
 

لینک کوتاه
افزایش قیمت بنزین تیم اقتصادی دولت سیزدهم

اخبار مرتبط

نظرات شما